SMOELENBOEK

Erik-Jan Zuidberg

Mijn naam is Erik-Jan Zuidberg en woon in Assen. Ik ben volledig blind vanaf mijn 10de jaar. Daarvoor was ik slechtziend toen zag ik nog ongeveer 15%. Ik heb inmiddels mijn tweede blindengeleidehond die luistert naar de naam Bommel.

Mijn taak binnen de stichting is het verzorgen van de planning en de logistiek voor de doppen actie. Ik zorg er dus voor dat alle binnenkomende ophaalverzoeken verwerkt worden tot een efficiënte planning en dat alle doppen die worden ingezameld op het depot Noord Nederland in Donderen terecht komen. Ik rijd zelf vaak mee met de vrijwillige chauffeurs die de doppen ophalen bij de verschillende inzamelpunten. Dus u zult mij ongetwijfeld een keer zien als wij de doppen bij u komen ophalen.

​​

Naast de planning en logistiek van de doppenactie zorg ik er ook mede samen met een aantal andere vrijwilligers voor dat de doppen die in zakken worden aangeleverd gestort worden in Big-bags zodat de 40 m3 container snel geladen kan worden.

Bert de Haan
Ik ben 58 jaar en al vanaf 1995 betrokken als vrijwilliger bij het KNGF. In deze periode hebben wij inmiddels 19 hondjes in huis gehad die bijna allemaal zijn opgeleid om hun “werk” voor het KNGF zijn gaan doen. De meeste hondjes zijn Geleidehond geworden, een aantal zijn een andere richting op gegaan, zoals Autisme geleidehond en Medical Detectiehond.

Vanaf 2015 ben ik ook vrijwilliger bij het Doppen inzamelen. Vaak met onze blinde coördinator Erik-Jan Zuidberg maken we ritjes door Noord-Nederland om her en der de gespaarde doppen bij particulieren op te halen en af te leveren bij ons depot bij de fam. Hartlief in Donderen.

Martha G. Hartlief – Jansma
Ik ben getrouwd met Henk Hartlief – agrarisch ondernemer, Wij hebben twee kinderen, Corien en Jan Roelf. Drie Duitse Staande langharen en een Boomer. Ik ben assurantie tussenpersoon en doe dit met name voor de “eigen rijders” binnen onze transportwereld. Samen met Henk doe ik het beheer van het doppen Depot Donderen.

Wij hebben hier de ruimte en het nodige materiaal om de doppen te vervoeren naar de verwerker in Biddinghuizen. De Maatschap Hartlief Lammers doet dit vervoer zonder hiervoor kosten in rekening te brengen. Ook zij draagt graag haar steentje bij aan dit goede doel.

Het is geweldig om te ervaren hoe dit project groeit en met hoeveel mensen je contacten legt, bijzondere contacten, bijzondere vriendschappen en dit alles door het sparen van een dopje. Hoe mooi kan de wereld zijn als je je er voor openstelt.

Marieke Pijpker

Mijn naam is Marieke Pijpker en ben algemeen bestuurslid van de stichting! Wij, Roelf en ik, zijn puppypleeggezin van de kngf en genieten volop van dit mooie werk! Dit werk heeft twee kanten:

​

1) men helpt iemand die zijn vrijheid terug krijgt!

2) wij blijven actief en hebben fijne contacten gekregen!

​

We hebben vele hondjes in huis gehad sinds 2003 en hebben er nog steeds veel plezier in! Wat zijn wij trots op de hond als hij naar school kan in Amstelveen, nog trotser als hij aan t werk is bij n cliënt! Het geeft ons vleugels!!

Al met al zijn de opleidingen van de honden best prijzig en toen op een gegeven moment  Erik-Jan in ons vizier kwam, die inzamelpunten zocht, zijn we natuurlijk direct overstag gegaan! Wij zijn zo kngf-verslaafd, ha, dat dit er ook nog wel bij kon! Ondertussen krijgen we uit alle windstreken de doppen binnen..

Bij deze wil ik de spaarders bedanken! Dankzij jullie hebben we zo’n mooi bedrag kunnen overhandigen! Dank jullie wel!!!

Klazien van Brandwijk

Ik ben Klazien van Brandwijk, getrouwd met Fred en baasje van KNGF Geleide Buddyhond Lio. Sinds 1 januari 2020 secretaris van de Stichting.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw was ik humanistisch geestelijk verzorger bij defensie. Met het Korps Marinier ging ik voor een vredesmissie naar Cambodja. In 2012 werd duidelijk dat ik daar mentaal niet helemaal ongeschonden uit ben terug gekomen en werd er op het Traumacentrum in Assen vastgesteld dat ik PTSS heb.

10 februari 2014 kwam Buddyhond Lio bij ons wonen. Sinds zijn komst is de kwaliteit van mijn leven onvoorstelbaar verbeterd en kan ik de wereld beter aan. Sinds het begin van de actie sparen we doppen. Dat is, op initiaties van (de toen achtjarige buurjongen) Olaf Jongsma, uitgegroeid tot een serieuze actie. Uit de wijde omgeving van Usquert komen mensen zakje, zakken en dozen met doppen brengen. We zijn een minidepot met 16 containers. Olaf sorteert, met behulp van vrienden) de doppen en Fred is chauffeur/bijrijder op de auto die door de provincies rijdt om doppen op te halen.

Vanwege de wet op de privacy kunnen we de adressenlijst van onze inzamelpunten niet op deze site plaatsen. Als secretaris beheer ik de adressenlijst van ruim 500 inzamelpunten in onze regio. Het is fantastisch te zien hoeveel mensen de doppen te sparen en de moeite nemen om te zorgen dat ze op de juiste plek worden ingeleverd. Het is een voorrecht om als secretaris een bijdrage te mogen leveren aan een stichting die draait op vrijwilligers (verzamelaars, verzamelpunten, inzamelpunten, depotbeheerders, chauffeurs, bijrijders en algemene medewerkers).

Marieke-Pijpker.jpeg
20200723_124525.jpg