Schilderijen Elisabeth Smelik geveild voor Doppenactie & Stichting Hoogvliegers

Persbericht

Voor de Stichting Vrienden Doppen Actie Noord Nederland en de Stichting Hoogvliegers worden schilderijen, aquarellen een tekeningen van Elisabeth Smelik geveild in De Melkfabriek, Peizerweg 2, 9496 PC te Bunne.

Kijkdagen zijn op 11, 18 en 25 juni. De veiling vindt plaats op 25 juni ’s middags aanvang 15:00 uur bij opbod.

De Veilingmeester is Jacob van Gelder, ook notaris mr. H.J.(Herman) Holland van Holland vd Woude Notarissen en Adviseurs zullen aanwezig zijn. Zij doen dit pro deo.

De prachtige ruimte wordt gratis ter beschikking gesteld door

De Melkfabriek te Bunne. Alle foto’s zijn belangeloos gemaakt door Gerda de Voogd van FotodeVoogd.nl.

Waarom deze veiling?

Allereerst natuurlijk voor de prachtige goede doelen.

De Stichting Vrienden Doppen Actie Noord Nederland steunt KNGF Geleidehonden. Bij KNGF Geleidenhonden worden honden opgeleid tot blindengeleidehonden, assistentiehonden, buddyhonden en autismehonden. Deze honden kosten heel veel geld, dat grotendeels wordt bekostigd door vrijwilligerswerk. De Stichting Vrienden Doppen Actie Noord Nederland steunt de doppenactie van KNGF geleidehonden door belangeloos zorg te dragen voor de logistiek, opslag en transport van de opgehaalde plastic doppen. Om nog meer geld te kunnen doneren gaat een deel van de opbrengst van deze veiling naar KNGF Geleidehonden.

Het is ongelofelijk wat vrijwilligers van Stichting Hoogvliegers voor elkaar krijgen. Ze vliegen met kinderen, het hele jaar door, en vanaf elk vliegveld in Nederland. Piloten, veelal beroepsvliegers, stellen hun vrije tijd, helikopter en vliegtuig daarvoor beschikbaar. Haar kernwaarden zijn daarom: bijzonder en bevlogen!

Zij laten zieke of gehandicapte kinderen (6 tot en met 17 jaar) een bijzonder en onvergetelijk avontuur beleven. Zelf een vliegtuig besturen! Een dag zonder zorgen, zonder ziekte of handicap, een dag waar ze boven zichzelf uitstijgen en meer dan bijzonder zijn, een dag die ze nooit meer vergeten. In de afgelopen 10 jaren vlogen er meer dan 8.000 kinderen.

Waarom de schilderijen van Elisabeth Smelik?

Elisabeth is in de afgelopen twintig jaren langzaam maar zeker blind geworden door een oogziekte. Zij heeft haar hele leven met plezier geschilderd, getekend en is op allerlei andere manieren creatief bezig geweest. Nog steeds is ze een enthousiaste beeldhouwer die graag met speksteen beelden maakt. Alleen schilderen, dat gaat niet meer.

Aan haar werk is de teloorgang van haar zicht goed te zien. van stilleven, naar wat abstracter, van mooie verlopende zachtere kleuren naar felle scherp omlijnde kleuren. Haar allerlaatste schilderij is gemaakt met behulp van loepen en lijnen (een levensgrote mandala met kleinere mandala’s in olieverf). Daarna was het over en uit met schilderen.

In de loop der jaren heeft Elisabeth regelmatig geëxposeerd en in menig huis of instelling hangt haar werk. Het werk is expressief en emotioneel, soms somber, soms erg kleurrijk.

Nu gaat zij samen met haar man verhuizen van een groot huis, naar een kleiner huis. De opgeslagen schilderijen werden daardoor een uitdaging.

In overleg met Martha Hartlief zowel betrokken bij de Stichting Vrienden Doppen Actie Noord Nederland als bij de Stichting Hoogvliegers is besloten om de schilderijen te veilen.

Elisabeth heeft sinds 4,5 jaar een blindengeleidehond van KNGF Geleidehonden, en door haar Minthe is ze in staat om helemaal zelfstandig te zijn.

Graag nodigen beide Stichtingen u uit om te komen kijken op 11, 18 en 25 juni van 11:00 uur tot 17:00 uur, met als hoogtepunt de veiling op 25 juni aanvang 15:00 uur.